★ 16 Januari - Frostbiten glass.

Idag är en sådan dag jag bara vill krypa ner undert täcket och försvinna.
Men istället har jag och M gjort glass och planerat på att gömma oss i soffan och titta på Frozen tills dom ringer ut honom för plogning igen. 

Jag följde recepten i bruksanvisningen som medföljde men skriver ner dem här under i alla fall. 
Jag hade ingen aning om hur mycket saffran jag skulle ha i men en påse (0,5g) tyckte jag var alldeles lagom.

(Det är förövrigt OBH NOrdicas glassmaskin vi använt)

 

 

Saffransglass: Ca 320 ml.

1¾ dl vispgrädde
2 äggulor
35 g socker
Vaniljsocker
1 påse saffran (0,5g)


Vispa grädden. Vispa äggulor, socker och vanilj till en luftig smet i en separat skål.
Vänd försiktigt ner grädden i äggblandningen.
Följ härefter instruktionerna under Så används glassmaskinen.

 

 
Vaniljglass: Ca 320 ml.

1¾ dl vispgrädde
2 äggulor
35 g socker
Frön från ½ vaniljstång


Vispa grädden. Vispa äggulor, socker och vanilj till en luftig smet i en separat skål.
Vänd försiktigt ner grädden i äggblandningen.
Följ härefter instruktionerna under Så används glassmaskinen.

 

 The cold never bothered me anyway.
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Mumsigt♥

2014-01-16 @ 19:46:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0